Webshops in de toekomst

Webshops in de toekomst

Een van de belangrijkste voornemens van de consumenten is bezuinigen. De Wehkamp heeft namelijk een onderzoek gedaan naar deze ontwikkelingen, maar er is ook nog goed nieuws. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander gaat meer online kopen!

Nederlanders trekken de broekriem aan

Uit het onderzoek van de Wehkamp blijkt dat dat er vooral wordt bezuinigd op luxere artikelen, dit is namelijk wel 63%. Andere voornemens zijn vaker de auto laten staan (25%) en minder winkelbezoek (50%). Uit deze gegevens blijkt dus dat de Nederlander echt de broekriem aan zal trekken.. Nu het goede nieuws: 80 procent van de consumenten verwacht daarentegen dat ze evenveel of zelfs meer online zullen gaan kopen! Vooral mannen zullen zich nu meer aan het online shoppen wagen.

Speel in op het shopgedrag in 2022

Er worden vier verschillende businessmodellen geïdentificeerd die beschrijven hoe u als ondernemer in kunt spelen op het shopgedrag van consumenten in 2022. Deze vier modellen zijn: Marketplace waarbij u uw producten op een verzamelplatform plaatst, Generic Reseller waarbij er een breed assortiment in- en verkocht wordt maar zonder eigen merk te brengen, Specialist Reseller waarbij er een diep assortiment geboden wordt van specialistische producten en Brand direct-to-customer waarbij er geen tussenhandel meer aan te pas komt. De vier modellen sluiten elkaar niet uit, in tegendeel zelfs. De specialisten op dit gebied denken dat een flexibele combinatie van deze modellen de sleutel tot het succes is. Een goed voorbeeld is Amazon, zij zijn namelijk een marketplace, maar zij verkopen zelf ook een breed assortiment, is eigenaar van specialisten en verkoopt daarnaast ook nog een eigen merk!

Terug naar overzicht